tirsdag 3. februar 2009

X-Plore

Nettsiden jeg og Kristin jobbet med het X-Plore

Hvem eier
De som eier nettstedet heter idag X-plore AS, men før 2004 kalte organisasjonen seg for work and travel company og det blei oppretta i 2001.

Hvem produserer

•De som produserer stoffet vi kan lese om på nettsiden er fortrinnsvis de som jobber innenfor organisasjonen. I tilegg kan også brukere av nettstedet bidra til å skrive reiseblogger om deres erfaringer og opplevelser som vi andre som besøker internettsiden kan lese.


Hva er formålet
•Formålet ved å ha en slik nettside er å reklamere og informere om hva deres organisasjon/firma tilbyr. Dette gjør de ved å skrive opplysninger om hva de tilbyr, hvor de tilbyr de ulike opplevelsesturene/studieturene og forteller oss hvorfor vi bør reise med akkurat deres organisasjon. I tilegg reklamerer nettstedet for tilleggsprodukter som de anbefaler deg å delta på mens du er med i deres program, dette kan for eksempel være: surfeskole, dykkerkurs og cowboyskole. Siden kan derfor kalles som kommersiell fordi de reklamerer for noe de tjener penge på.

Hva kjennetegner
•Grensesnittet er likt hele tiden på siden, uansett hva du trykker deg innpå. Spalten er den samme både på loddrett og vannrett hvor enn du går på siden. Det som forandres er hvis du trykker innpå et land. Da kommer det informasjon om bare det landet, det står til venstre i den loddretta spalten. Har du valgt å gå innpå at land og du vil tilbake til forsiden kan du enkelt trykke på flyet oppe i venstre hjørne.
•Overskrifter som du i den vannrette spalten øverst kan trykke deg innpå er:
hjem, program, land, reiseforsikring, brosjyre og påmelding. De står der hele tiden uavhengig av hva du trykker deg innpå.
•På siden er det også god og oversiktelig informasjon som: hvordan du kan kontakte dem og telefonnummer.
•Du kan også tipse en venn via e-post. Dette er også god reklame for organisasjonen.
•Siden er ryddig med lik type skrift hele tiden. Den er også oversiktelig. Det ”popper” opp en ekstra spalte under den vannrette spalten øverst der det viser hva du har trykket deg innpå for å komme der du er nå, og du kan raskt og enkelt trykke deg tilbake ved å klikke på en overskriftene i den ”nye” spalten.

Målgruppe
•Aldersgruppen til denne siden er 18-35 år. Jeg vil personlig si at siden er typisk for studenter som er ferdige med videregående og vil ut å oppleve verden.

Ingen kommentarer: